lieve nieuwe rijder

15 februari 2016 - Gore, Nieuw-Zeeland

Lieve nieuwe rijder.

Welkom in het paradijs! Je bent op de hemel der paarden op aarden beland. Als uitverkorene mag jij nu op deze bijzondere plek prachtige paarden gaan rijden.
Als mede uitverkorene wil ik je deze handleiding meegeven ter informatie.

De eerste dag mag je relaxen! No worries, we hebben dat allemaal gedaan, verplicht. Arriveer je bij Trevor dan wilt hij dat je relaxed en je snel thuis voelt. Let er bij het eten op dat zodra iemand zijn of haar duim op het voorhoofd plant jij dit ook zo snel mogelijk doet. De laatste? Die maakt het toetje! Wat altijd ijs is.
Denk er dus om dat je gaat aankomen. Hebben we allemaal gedaan...

Als je Coruba gaat berijden heb je het winnende lot uit de loterij getrokken. Het beste paard van stal! Oke, ze zijn allemaal wel het beste.. Maar Coruba is speciaal. Voor mij betekend hij heel erg veel en ik weet zeker dat ook jij snel overtuigd zal zijn hoe bijzonder dit mooie paardje is.

Coruba is vernoemd naar een rum merk. Ik weet het.. Misschien niet heel gepast. Maar begin 2014 werd hij Crazy Bay genoemd. Is Coruba toch wel even beter ;-). In oktober is het Labor weekend. Dan ga je met een groep vrienden van Trevor Rum drinken in Manapouri. Jetboating, water skieen, kampvuur enzo horen er ook allemaal bij. Maar vooral de Rum maakt het weekend extra "speciaal". Nee zeggen is geen optie, dus ga je heen: bereid je voor op Rum. Lots and lots of rum.
Vlak na labor weekend is de naam Coruba gekomen. En, de afkorting Coru is (dan wel met een K) het symbool naast de silver fern van NZ.

Coruba is eind november 2015 voor het eerst gereden. Ingrid heeft de eerste 2 ritjes gemaakt. Ik ben erna verder gegaan en ben tot dus ver de enige geweest die Coru heeft gereden. Hij ging als een trein! Het zadel en bit gaf wat problemen, verder was Coru erg braaf en relaxed.
Als je Coru gaat rijden; wees kalm en rustig. Hij kan wat nerveus worden van drukte. Inmiddels is hem vangen in de wei erg makkelijk. De eerste stappen zet hij richting jouw. Erna wacht hij rustig tot je er bent. Even een hand op zijn hoofd of nek en dan kun je rustig het halter omdoen. Leiden is easy peasy. Heel zacht en subtiel. Ontsnappen als je hem in de yard zet (zoals hamma en arrow bijvoorbeeld goed kunnen) zal hij in principe niet doen. Borstelen vind hij fijn. Hoeven uitkrabben is een peace of cake. Even je vinger om de heen haken en een geluidje maken en hij tilt ze zo voor je op. Op zijn beste dagen hoef je alleen maar even zijn bovenbeen aan te raken en hij tilt zijn voet voor je op. Like a real gentleman!

Met het zadel omdoen; be relaxed. Laat hem even naar het zadel kijken voor je het er op legt. Ja ik weet het, ik ben (zacht uitgedrukt) soms te voorzichtig. Maar hij is nou eenmaal m'n beste maatje geworden waar ik heel erg veel respect voor heb gekregen.
Het bit gaf in het begin wat problemen waardoor Coru een andere manier heeft van het bit indoen. Trevor zal het je laten zien, hij is nu heel netjes met het bit indoen.
En dan rijden... Oef, dan ben je verkocht! Hij is heel zacht. Tuttut geluidje en hij zal gaan stappen. Klak even met je tong en vrijwel direct zal hij gaan aandraven. Sturen kun je vrijwel helemaal met je zit doen. Terug van een fijne galop gaat zacht en je hoeft bijna geen druk op het bit te zetten..

Aai je hem wel regelmatig? Hij is het gewend;-)! Hij kan soms wat schrikken, maar gekke dingen zal hij niet doen. Even een galopje of een flinke zijsprong: blijft het interessant houden. Hij kan met vrijwel elk paar samen. Alhoewel hij wel snel is, zo niet vraag hem voor een walkrace, hij is er ervaren is.
Met galop zal hij je vragen of het oke is om sneller te gaan. Lichte druk met je kuiten is genoeg om zijn vraag te beantwoorden. Oja, water daar houdt hij niet zo van.. Maar met een fijn sprongetje kom je uiteindelijk ook wel aan de andere kant.

Na het rijden: bij het bit afklippen aai hem even met je wijsvinger achter de klip. Dan weet hij dat je het uit doet en doet hij zijn mond voor je open. Voor je het halster om doet, laat hem 2 a 3 keer gapen. Standaard ritueel, erg schattig.

Hij zweet snel, altijd aan de linkerkant van zijn nek. Als het warm is of als hij zich zorgen maakt. Als hij iets echt heel spannend vind dan stopt hij graag om even te kijken. Geef hem even de tijd en moedig hem aan, als hij dat vertrouwen krijgt gaat hij voor je door het vuur! Btw, zijn nickname is piggy coruba, hij maakt veel knor geluiden als iets spannend is.
Dan het strand.. Onze eerste rit was meteen 40km. En hij kon nog makkelijk door! Deze rit hebben wij in 2 uur en 25 min gereden, zonder te haasten. Hij is heerlijk te rijden! En wederom: heel zacht in druk. Vanuit een galop is hij makkelijk terug te nemen naar een draf of stap. So: relax en enjoy the ride!

Genoeg over dit paardje. Ik kan uren doorgaan. Hij is nou eenmaal geweldig..
Jay: met jayjay ga je lol hebben! Let erop dat hij soms tijdens het rijden uit het niets kan omdraaien. Snel en slim, maar makkelijk weer om te keren. Grappenmaker is het maar o zo lief! Sterk: 48km per uur op het strand en je voelt dat hij nog sneller kan gaan. En nog heeel veel langer kan doorgaan in dat tempo. Ja, Jay is leuk!

Bij Trevor kun je altijd jezelf zijn. Let wel: plannen veranderen snel! Pin jezelf niet vast aan een plan. Denk je eerst nog dat je gaat observeren en foto's maken voor een strandrit, zit je 2 uur later met je eigen ingereden pony in het zadel op het strand. Wees flexibel! Veel verschillende gezichten komen en gaan, elke dag is anders. Je bent vrij in eigen plannen maken, wil je een weekendje weg of een bepaalde plek bezoeken: geef het aan en het kan. Slaap je in de workshop? Geniet ervan! Klinkt raar en de eerste nacht is gek. Maar het is een heerlijke plek!

Zucht, lieve rijder. Ik heb nog veel meer te vermelden over deze waanzinnige plek. Het voelt als thuis. De sterrenhemels snachts zijn de moeite waard om lang buiten te blijven. Elk paardje hier heeft zijn eigen ik, dus daar kan ik je nog veel meer over vertellen. Zorg dat je Picksy een keertje rijdt: het lord of the rings paardje en iedereens favoriet!
O, en dan hebben we de katten ook nog. Scooter en Tiger. Scooter is de nieuwste in het huis, een iet wat onhandige meneer die je graag voor de voeten loopt. Hij valt regelmatig van stoelen, zeer aandoenlijk! En dan Tiger.. Vraag Trev naar de verhalen. Hilarische kat! Let wel op je kleren.. Als je deze niet opbergt heb je kans dat ze ergens in de paddock later gevonden worden. Sokken zijn zeer populair voor Tiger, maar ook amdere kledomgstukken zoals mijn BH.. Die ben ik 2 weken kwijt geweest. Vakkundig uit mijn backpack gestolen, (de broekspijp hing eruit: die kreeg hij niet in zijn volledigheid eruit. 2 weken later werd deze door Trevor in zambuka's paddock terug gevonden. Wees dus gewaarschuwd;-). Pas op je voeten, kill and attack mode voor Tiger.

Anyways.. Zoals je misschien kunt lezen lieve nieuwe rijder: deze plek is heel speciaal. New Zealand is geweldig, maar als je hier komt wil je niet meer weg. Vele meiden kwamen voor 2 weken of een maand maar waren snel al overtuigd en ze bleven. Net zoals ik.

9 weken: 25 maart tot 1 juni 2015. 5 1/2 maand: 17 september 2015 tot 8 maart 2016. Nog steeds heb ik het gevoel dat ik hier nog niet 'klaar' ben. Mijn doel, het strand met Coruba, is behaald. Maar ik wil meer.. Het voelt nog niet af. Dus bereid je voor en haal alsjeblieft alles eruit! Geniet van elke dag!! Zelfs als het weer niet meezit. Zelfs tv kijken of kaarten met de meiden ga je waarderen. Heimwee naar Cosy Dell. Zelfs terwijl ik er nog voor 3 weken ben.

Geniet ervan lieve nieuwe rijder!

Liefs Lieke

1. Paula:
    15 februari 2016
    *zucht* : ik zou bijna gaan paardrijden, jammer dat ik dat niet kan. Maar in gedachten heb ik een stukje met je mee gereden ;)
    Genieten Lieke, genieten! Leven is kort xxx
  2. Pap de flap:
    25 februari 2016
    Mooi geschreven weer meis.
    Zal best even "wennen" worden strakjes. Veel geleerd, je bent enorm gegroeid, je hebt enorm veel mooie herinneringen die je gevormd hebben in de vrouw die je nu bent.
    Ik ben hartstikke trots op je meid. Lof joe! XX