Lieve 2015

30 december 2015 - Gore, Nieuw-Zeeland

Lieve 2015,

Zoveel gehoopt, zoveel gekregen. Wauw.. Wat een jaar!
Een jaar vol inzichten, verassingen, nieuwe vrienden en vooral dromen die uitgekomen zijn.

Ik hoopte op een knallend jaar. En dat heb ik zeker gekregen. Een jaar om nooit meer te vergeten! Wel een emotionele rollecoaster. Want reizen doet wat met je. Je denkt na over wat je al bereikt hebt maar ook vooral over wat je verder wilt gaan doen. Nog meer zelfreflectie na die 5 jaar toegepaste psychologie studeren;-) maar dan gelukkig op een andere manier.
Na mijn studie die 2014 me geboden heeft was new zealand mijn doel. Wat ik erna zou willen doen hoopte ik in jouw jaar te weten. Inmiddels heb ik nog steeds geen idee..

2015, je hebt me geleerd om vertrouwen te hebben. Een nieuw vertrouwen in het feit dat alles goed komt uiteindelijk. Zelfs als een lichte paniek uitbreekt van "wat nu" kreeg ik nieuwe kansen zodat alles, soms last minute, zelfs beter werd dan ik had durven hopen. Plannen veranderen snel dus plannen maken heeft geen zin. Die gedachten wordt nu zeer verslavend..

Ik kan, zelfs na totaal bijna 5 maanden, niet bevatten dat ik in mijn droom leef. Ik zeg het wel zo vaak, maar soms moet ik even stilstaan en om me heen kijken om te voelen dat ik er midden in sta. Maar dan ook echt midden in!

Toen je begon dacht ik dat ik nog een half jaar had en erna de rest van het jaar in Nederland zou zijn. Maar inderdaad 2015, dat plan veranderde. En hier ben ik dan nog steeds. Na 2 heerlijke maanden thuis kon ik weer terug komen. Nu weer een zomerse fijne kerst gehad met een nieuwe New Zealandse familie. Drie gangen diner, heerlijk kerst ontbijtje met kadotjes en een bbq op kerstdag. Boxingday naar de rodeo. Een echte kiwi kerst! Afscheid nemen van jouw 2015 doe ik al kamperend in Cromwell. Om vervolgens hallo te zeggen tegen 2016!

Ik wil je bedanken 2015, dat je mijn kleinemeisjespaardendroom werkelijk hebt gemaakt. Ik rij nu veel op Coruba. Plan is nog steeds om minimaal 40 km rit te doen voor ik wegga. Van een halster om doen aan te leren naar 40 km op het strand galopperen. Ik had je keihard uitgelachen als je me had verteld dat dit zou gaan gebeuren! Vandaag onze eerste galop samen, wauw:) Dat voelt heel machtig om voor het eerst op "jouw" pas ingereden paardje te doen! (en dat smaakt naar meer!)

Reizen leert mij, naast het vertrouwen in dat het goed komt, ook dat het woord "thuis" een soort andere extra betekenis krijgt. Ja lieve allemaal, thuis is uiteraard nog steeds bij jullie! Maar.. Ook hier heb ik zelfs 2 plekken gevonden die ik thuis mag noemen. Thuis is zoveel meer geworden! Mensen die ik een jaar nog niet kende, voelen nu als mijn andere familie. En dat is heel fijn om te beseffen. Afscheid nemen gaat zo ontzettend lastig worden van een plek als deze. Misschien des te meer lastig om volledig te beseffen of te genieten. Dit omdat de tijd zo razendsnel gaat en ik weet dat het gaat aflopen.
Gelukkig om te weten dat je altijd terug naar thuis kan komen, dus ook hier.
Oke dat klinkt allemaal misschien een beetje 'deprimerend'. Maar het feit is, dit is de droom! En wat dan..? Wat gaat er gebeuren als een droom afgelopen is? Als je nieuwe dromen moet gaan dromen? Wordt een soort van rupsje nooit genoeg denk ik! Want ik wil toch wel nog ietsje meer..

Je gaf me zoveel..en ja.. Dat werkt verslavend en dan wil je meer! Elke dag buiten, snachts hoor ik de paarden hinniken, adembenemde sterrenhemels en prachtige paarden leren in rijden. Zelfs een kerstveulentje wat geboren is! Wie zegt dat dromen niet kunnen uitkomen? Dus ja, ik heb geleerd dat plannen maken soms weinig zin heeft. Een richting kiezen, een droom hebben en ervoor gaan. Dat is wat me hier gebracht heeft. Dus dat is wat ik zal gaan doen weer. Als iets werkt, dan kun je dat nog en keertje doen.

2015, het liefste zou ik je over willen doen. Niet om iets te veranderen, want met elke beslissing ben ik verder gekomen. Maar om nog een keertje van je te mogen genieten.
Wil je aan 2016 doorgeven dat ik nieuwe dromen ga dromen? Om die dan ook waar te maken uiteraard. Enne... Misschien wil je zeggen dat de zomer mag beginnen aan 2016? Ik snap dat het weer lastig is, maar om nou van 28 graden naar 13 de andere dag te gaan (en vervolgens in NL is het 15..) vind ik wel wat extreem voor een "zomer";-)

Lieve 2015, je was waanzinnig onbeschrijfelijk geweldig! Bedankt..

Liefs Lieke

1. Pelle:
    30 december 2015
    Lieve Lieke, wat ontzettend goed dat je dit aan het doen bent. Ik vind het heel knap dat je ervoor gaat, ondanks dat het geen direct pad naar een bepaalde toekomst is. Maar, zoals je zelf zegt, heb je geleerd om vertrouwen te hebben. En je hebt nog veel meel geleerd. Je maakt rijke tijden mee, geniet ervan! :D
  2. Pap de flap:
    30 december 2015
    fijn om je belevenissen zo mooi verwoord te lezen. Ben er een beetje stil van ;-)

xx pap.
  3. Peggy:
    31 december 2015
    Mooi hoor Lieke! En 2016 wordt minstens even mooi, zo niet mooier. Ik ga ook weer een nieuw avontuur aan; ik ga terug naar Nederland, dus alles hier verkopen en weer een spannende toekomst tegemoet. Ik heb het gevoel dat ik hier 7 van de 10 jaar heb stilgestaan. Tijd is kostbaar, we gaan ervoor!