summertime greetings from down under!

9 december 2015 - Noosa (heads), Australië

Een paar jaar geleden wilde ik een minor doen in Australië. Waar? The university of the sunshine coast. De hoge kosten maakte het echter niet haalbaar.. Waar ik nu zit? In het zand, op het strand in Noosa.. in the sunshine coast. Do I need to say more?

Smile from ear 2 ear it is;) bloodhot, that then again well!
Vorige week stond ik, precies een jaar na dato van vertrek Schiphol, op het vliegveld in Queenstown. Dit keer om naar Brisbane te vliegen. Vanuit Brisbane de bus gepakt en naar Noosa(Tewantin) gereden. Daar haalde Richard, een goede vriend van Trevor, me op om naar zijn bushcamp te gaan. Richard doet vrij veel dingen. In de winter heeft hij veel high school kids uit o.a. Amerika en China voor een bush experience in Australië. Daarnaast doet hij veel werk met paarden en heeft hij regelmatig jongeren in een risico groep te gast om ze een tijdelijke stabiele plek te bieden. Nu is het even 'rustig' en voornamelijk farm werk te doen. Hondjes, paarden, koeien, kippen en hun kuikentjes, de lovebird en Monty de slang wonen hier allemaal ook.
Hij heeft twee prachtig grote hutten gebouwd wat eigenlijk het huis is. De hele dag door buiten dus: heerlijk!

Bloednerveus was ik voor de spinnen.. Gelukkig eerst een kangaroo zien rond huppen. Witte Cockatoo's vliegen veel voorbij, de rainbow lorikeet's kwetteren vrolijk en zelfs een kookaburra (de lachende vogel) laat regelmatig van zich horen. Vandaag ook een speciale ijsvogel gezien.. Prachtig! Maar ja... Het begon met baby huntsman in m'n slaap hup en later papa en mama mogen bewonderen.. Slik. Zo groot als je hand zijn ze! En grote witte huntsman was de eerste, een lange bruine engerd van iets te dichtbij gezien en een dikke zwarte spin kwam vandaag ook langslopen. Yuk! Wie weet vallen nu alle spinnen verder mee en wordt ik wat minder panisch als ik ze straks thuis tegenkom;)
Morgen ga ik vroeg naar Brisbane toe voor een dagje sightseeing (en xmass shopping). Nachtje in een hostel en dan Vrijdag ochtend vroeg weer naar Queenstown. Back 2 NZ! Maar 3,5 uurtjes vliegen: klein stukkie dus.

Net op de boulevard van Noosa besloot ik een ijsje te nuttigen. Eerste de beste icecream shop die ik zie besluit ik mijn keuze te maken. Een hobbit cookiecream smaak.. Bedacht me nog "vreemd hobbit in Australië?". Zie ik later dat ik een ijsje eet bij 'New Zealand Natural'. Gaat mn Australische ijseetexperience..

Al hoewel het heerlijk is in Australië (warmte, nieuwe ervaring en kippenvel momentjes bij het besef van het hier mogen zijn) wel weer zin om terug naar Gore te gaan. Ik heb namelijk mijn keuze tussen de heren gemaakt!! Het is de jonge maar o zo mooie Coruba geworden!
Zelf de naam (als grapje) bedacht. Coruba is namelijk een rum merk, en het merk dus wat we tijdens labour weekend moesten drinken. Er is al een paard genaamd Sambuca en een Smirnoff, dus waarom geen Coruba?
Coruba en ik gaan met grote stappen voorruit! Ik snap dat veel van jullie er helemaal niks mee hebben.. Excuses voor mijn enthousiaste paarden geklets alvast. Maar.. Wauw!! Het is ongelofelijk gaaf om binnen een week van paar rondjes stappen met iemand die hem vasthoud en een ander paard ernaast als babysitter naar alleen op en af stappen en rond draven in een grote round yard te gaan!
Omdat alleen ik hem rij en alles met hem doe, krijg je ontzettend snel een vertrouwensband samen! (oke eerste ritje was door Ingrid maar erna wilde ik toch wel erg graag zelf!) Je leert elkaar kennen en vertrouwen. Ik leer ongelofelijk veel van Trevor en Ingrid maar ook van Coruba. Elke keer weer. Wat ik doe reflecteert in zijn gedrag. Alles voor hem is nieuw, dus alles moet geleerd worden. Maar daarnaast is het echt een paardje met zijn eigen ik, wat je dus helemaal leert kennen. Annabelle en Laura hebben allebei ook hun 'eigen' paardje en het zijn drie totaal verschillende persoonlijkheden. Wat ook uiteindelijk nog eens ontzettend goed bij elkaar (match wij en de paardjes) blijkt te passen. Als ik zelf dingen gehaast doe, wordt ik altijd wat stresserig en ga ik fouten maken. Zul je net zien dat Coruba, wat Trevor vertelde, het paardje is wat net even een seconde meer nodig heeft om te kunnen nadenken over wat er gebeurd; match made in heaven I would say;-).
Zal Robbert ook dit serieus nemen als ik hem straks ga schrijven?

Rijden gaat goed dus! Nu heeft ook Coruba een weekje vakantie. Zaterdag zullen we weer verder aan de slag gaan.
Tot nu toe hebben we de eerste week rijden vaak 2x op 1 dag gereden. Leuke routine dus!
Door omstandigheden loopt dit trainingsseizoen even anders dan voorgaande jaren. Hoe alles verder zal lopen, de tijd zal het leren. Plan is nog steeds om minimaal een 40 km rit op het strand te gaan rijden. Kan niet wachten!

Daarnaast heb ik, als voorwaarde om weer terug naar new zealand te gaan, mijn terugnaarhuisvlucht geboekt voor 8 maart 2016. Dan vlieg ik, uit Christchurch naar Sydney. Daar 8 uur wachten om vervolgens naar Dubai te vliegen.. En dan blijf ik 3 dagen voor nog even een beetje sightseeing! Kosten voor een langere overstap zijn er niet, dus waarom niet even blijven dacht ik?
Aan het thuisfront gemeld dat dit mijn plan was en wat zegt mijn vader.. "Ik kom je wel ophalen daar".. Huh? Jawel.. Mijn vader komt me ophalen in Dubai!!
Hij komt 9 maart om 0015 aan, ik om 0050 en samen vliegen we 3 dagen later naar Amsterdam toe (12 maart). Heel gaaf!! En dus ook heel veel zin in!! Maakt het verdriet van het verlaten van New Zealand straks zeker wat draaglijker met deze mini vakantie :) heb er zin in pap!

Eerst nog even een zomerse kerst en oud&nieuw in NZ vieren; again! Hopelijk wordt het weer wat beter in Gore. Veel regen nog, zomer wilt nog niet heel erg doorbreken. 3 hele mooie dagen gehad, met vervolgens weer regen erna. Heel verschil met Australië.. Waar je om half 11 al de schaduw wilt opzoeken tot uur of 5 aan toe. Klagen doe ik niet hoor, heerlijk even die warmte!

Ik ga nog even van australie genieten!
Mocht ik voor kerst geen blog meer schrijven: iedereen een hele fijne kerst toegewenst en natuurlijk al het beste voor het nieuwe jaar!

Liefs vanuit down under
Lieke

1. Menno Ros:
    9 december 2015
    Opnieuw weer een onwijs mooie blog! Geniet lekker!

Jij ook alvast fijne feestdagen en het beste voor 2016!
  2. Helma:
    9 december 2015
    Heerlijk om je verhalen weer te lezen, je schrijft erg leuk!! Geniet van de laatste maandjes!