Open your eyes!

24 augustus 2015 - Auckland, Nieuw-Zeeland

En zoef, daar ging de tijd. Ik sta weer met beide voetjes veilig en wel in New Zealand.
Voor de mensen die 4 uurtjes vliegen lang vinden; nee. 4 uur is niks.. Ik doe met gemak tegenwoordig vier uur vliegen, appeltje eitje. Man man wat een reis, alweer.

Het harde afscheid begon in Amsterdam. Gepakt en wel met wederom 19kg in mijn mooie rode backpack. Je gaat oprecht heel veel waarde hechten aan die tas, want dat is alles wat je hebt. Grappig is dat. Anyways, ingechecked en wel na een kopje koffie met de fam toch echt de douane door. Dit keer toch een stukje lastiger na zo'n fijne periode thuis zijn geweest. De lieve medewerkers van Schiphol waren door mijn vochtige gezichtje toch wel een beetje ongerust of het echt wel goed met me ging?! Erg lief, maar hoe liever ze deden des te natter mijn wangen werden;-).
Eerste stuk naar Singapore: 12:40 min. Lange zit, lekker tegen het raam mijn filmpjes gekeken en redelijk smakelijke maaltijden genuttigd. Gezien ik 14 uur in singapore zou hebben wilde ik mijn lieve in new Zealand gekochte Motorola alvast opladen. Want dat kan tegenwoordig! Motorola gekoppeld en weggestopt. Toen de film af was even checken hoe laat het was en poef... Niks meer. Motorola is aan een snelle dood gestorven zonder duidelijke doodsoorzaak. Slik.... Nu al? Alweer? K@k... Tip voor de volgende reiziger, alhoewel het bij singapore airlines een onbekend probleem is. Bij twijfel je telefoon niet opladen in een liegluig. (De ros vertaling van vliegtuig).

Anyways, aangekomen op Singapore nog een prachtige stempel bemachtigd. Zonder visum kom je gewoon het land in voor een dagje. Jaja, ik heb nu officieel ook mijn voeten geplant in Azië!
Dankzij een super netwerk van mijn reizende vader zou ik opgehaald worden door Cleo en haar man Audrey. Wat lastig zonder telefoon, maar een oplossing kunnen bedenken zodat we elkaar konden ontmoeten. Met zn vieren, cleo haar zus erbij, zijn we Singapore in gegaan. Binnen gestapt in een warme sauna werd ik rondgeleid door de stad. Heel gaaf!! Singapore is verdeeld in verschillende 'culturen'. Kom je uit china dan woon je in chinatown etc etc. Daardoor dus heel veel culturele gebieden op een relatief klein oppervlak. In het kort: Ontbeten vlakbij een 100 jaar oude (ouder dan singapore zelf) luxe hotel, gelunched in chinatown, geshopt vlakbij de prachtige moskee en nog even het winkel centrum in (voor een nieuwe telefoon) bij klein india (vol, voller, volst). Vervolgens nog mogen douchen ook bij Cleo thuis.. Zucht wat is dat fijn na 13 uur vliegen, rond wandelen in Singapore en nog het vooruitzicht hebben van bijna 24 uur onderweg zijn.

De dag vloog, graag zou ik nog een keer terug gaan en dan met wat minder vermoeidheid op pad gaan. Zeker een aanrader! En dankzij de geweldige rondleiding van lieve mensen veel geleerd en gezien over de stad. Optijd weer afgezet op het vliegveld (stempel nummer 2) om mijn vlucht naar Sydney (7:50 min lang) te pakken. Redelijk geslapen, zo moe dat ik tijdens het opstijgen al in slaap viel, Mijn lieve buurvrouw mijn nootjes bewaarde zodat ik die nog kon oppeuzelen.

Sydney-auckland, bij het checken van mijn bagage werd alles nog even gecontroleerd op explosieven. Gelukkig was ik veilig, en mocht ik na 3,5 uur wachten weer opstijgen voor het laatste stukje met bestemming Auckland(2:49min). De laatste loodjes, en deze keer niet de zwaarste! Ik hoopte het stiekem en jawel (na telefoon pech genoeg geluk:)) hele stad sydney vanuit mijn vliegtuig raampje kunnen zien! Sydney opera house duidelijk zien liggen, gaaf!! Misschien op een terug weg een dagje sydney proberen inplannen?
In auckland wederom naar de border security voor wederom mijn paardrijchaps en wandelschoenen. Dit keer heb ik ze netjes gewassen en kreeg zowaar complimenten over mijn schoonmaak kwaliteiten. Geen controle dus. Ze waren aan het filmen voor border security, helaas mijn moment of fame gemist dus gezien ik geen bijzonderheden had;-)

Een warm onthaal door Debbie en Shawn, erg fijn!
Ik zit nu niet op de farm. Debbie moet op de hondjes passen van vrienden en verblijft dus in een huis in Auckland. Hier mag ik tot de dertigste blijven.
Rustig weekend gehad. Mijn eerste nacht wel 14 uur geslapen, maar helaas nog steeds wat last van een jetlag. Midden in de nacht klaar wakker en overdag nog steeds wat duf. Heeft even nodig dus. Is wederom 10 uur eerder hier, in oktober zal dit met overgang nl/nz zomer/wintertijd weer 12 uur worden.

De rest van mijn plannen waren tot gister middag nog onbekend. Gister kreeg ik echter de bevestiging dat niet plannen de manier is om mijn weg hier te vinden. Een leuke vacature gezien voor gratis accommodatie bij Moana Lodge vlakbij wellington city. Ze zochten een 'assistend manager' voor hun 5 sterren hostel naast het strand. Zonder aarzeling gereageerd, twee uur later een telefoontje en yes, ik mag beginnen!!
Volgende week, de 31ste, reis ik dus af naar Wellington. 10:54 minuten in de bus.. Slik;-).
Even een vergelijking, alkmaar noord naar amsterdam centraal  betaal je rond de 18,- voor een treinkaartje retour. Ik heb nu een bus ticket voor 25,- euro omgerekend.. Openbaarvervoer is hier dus zeker goedkoper!
1 september heb ik een trainingsdag, dan drie dagen vrij om vervolgens voor in ieder geval een maand elk weekend, za en zo, van 8 tot 8 te werken. Receptie, schoonmaak etc, alles wat bij een hostel komt kijken daar ben ik geloof ik verantwoordelijk voor.. Leuk!!

Een maandje wellington dus! En yes, heb er zin in. Gek hoor, gisterochtend nog lichte zenuwen over of ik wel iets (werk of wooffing bij een hostel) kon vinden en binnen twee uur wat gekregen! Moet nog even bezinken dus.

Nu nog een weekje relaxen en genieten in Auckland. Vrijdag helpen bij Debbie haar werk, morgen uit eten bij een Nederlands restaurant in Auckland en vrijdag waarschijnlijk wederom het nachtleven van Auckland verkennen. Een heerlijk begin van mijn tweede reis in New Zealand!

Liefs Lieke

1. Anja Ros:
    24 augustus 2015
    Wat een reis en wat een belevenis!
    Ik heb ontzettend veel bewondering voor je hoe je dit toch allemaal doet Lieke!
    Geniet van je verblijf daar, liefs van Anja.
  2. Paula:
    24 augustus 2015
    JAAHHH! Weer een heerlijk verhaal van Lieke. Ben er ff lekker voor gaan zitten.
    Wat een belevenissen al weer in zo een 'korte' tijd. En wat lekker dat je al een job heb gevonden!
    Lekker genieten van je nieuwe periode in NZ!
    En ondertussen kijk ik alweer uit naar het volgende verhaal ;)

ENJOY! Liefs, Paula
  3. Pap de flap:
    24 augustus 2015
    Hoi Mop. Prachtig verwoord Lieke alsof ik er zelf bij ben geweest zo stel ik het me voor op basis van je verhaal. Wat een avontuur weer en top geregeld met een leuke job en wat zekerheidjes. Het kost wel een paar traantjes hier en daar maar bedenk je -permanente verblijfsvergunning of niet- je kan altijd terug naar Nederland als het uiteindelijk toch niet is wat je wilt.
    Ik ben reuze trots op je zoals je dit weer oppakt en ik houd zielsveel van jou en Aifa maar volg je hart meid en doe wat je het liefst wilt. We zullen je altijd steunen waar we kunnen waar je ook zit.

XXX pap